Wanneer de vraag naar elektriciteit groter is dan wat het netwerk op dat moment aankan, spreken we van netcongestie. Maar wat betekent dit voor laadpalen en wat voor effect heeft netcongestie op zakelijke EV-rijders? Dat en meer lees je in ons nieuwe blog.
Netcongestie treedt op wanneer het elektriciteitsnet niet voldoende capaciteit heeft om aan de vraag naar stroom te voldoen of om het aanbod van opgewekte stroom, zoals zonne-energie, te verwerken. Voor laadpalen is dit een groeiend probleem, omdat steeds meer mensen elektrische voertuigen (EV’s) gebruiken en laden.
Elektrische voertuigen hebben een behoorlijke hoeveelheid stroom nodig, zeker als meerdere auto’s tegelijkertijd worden opgeladen. In drukke gebieden, zoals stadswijken of bedrijventerreinen, kan de capaciteit van het elektriciteitsnet onvoldoende zijn om al die laadpunten van stroom te voorzien. Hierdoor verloopt het laden trager of moeten er zelfs beperkingen worden opgelegd aan het aantal laadpalen in een gebied.
Maar wat zijn de gevolgen van netcongestie voor zakelijke klanten?
Zakelijke klanten ervaren mogelijk vertraging bij het installeren van nieuwe laadpunten doordat netbeheerders niet direct in staat zijn om extra aansluitingen te realiseren. In gebieden waar het elektriciteitsnet overbelast is, krijgen aanvragen voor aansluitingen vaak een langere wachttijd. Dit betekent dat bedrijven niet op korte termijn kunnen voldoen aan de vraag naar meer laadpunten voor hun elektrische wagenpark of bezoekers.
Wanneer het net overbelast dreigt te raken, kunnen netbeheerders beslissen om het laadvermogen van bestaande laadpalen te verlagen. Voor zakelijke klanten betekent dit dat elektrische voertuigen trager opladen. Dit is vooral problematisch voor bedrijven die afhankelijk zijn van een snelle doorloop van voertuigen of bezoekers.
Om netcongestie te voorkomen, moeten bedrijven vaak extra investeren in upgrades van het elektriciteitsnetwerk of het plaatsen van slimme oplossingen zoals energieopslag. Deze kosten kunnen flink oplopen en de financiële haalbaarheid van laadpaalprojecten onder druk zetten. Zakelijke klanten moeten rekening houden met bijkomende uitgaven voor infrastructuurversterking, vergunningen en slimme energiemanagementsystemen.
Bij AVIA Vollenhoven maken onze laadpalen gebruik van dynamic loadbalancing. Dit betekent dat de beschikbare stroomcapaciteit op een slimme manier wordt verdeeld over de laadpalen. Zo voorkomen we piekbelasting op het netwerk, terwijl voertuigen toch efficiënt worden opgeladen.
Elke klant heeft andere energiebehoeften en daarom helpen we bedrijven en particulieren bij het berekenen van wat zij nodig hebben en wat technisch mogelijk is. Met ons advies zorgen we altijd voor de meest efficiënte configuratie van laadoplossingen.
Om klanten extra flexibiliteit te bieden, verhuren en verkopen we batterijen. Deze batterijen kunnen stroom opslaan en gebruiken op momenten dat het netwerk te zwaar belast is. Een efficiënte oplossing voor piekmomenten en het draagt bij aan een stabielere energievoorziening.
Voor transportbedrijven bieden we snelladers aan op strategische locaties. Deze snelladers, nu ook geschikt voor trucks, zorgen ervoor dat transporteurs geen afzonderlijke stroomaansluiting hoeven aan te vragen. Dit vermindert de belasting op het netwerk en maakt elektrisch rijden toegankelijker voor de transportsector.
Bij alle zonnepanelen op onze locaties hebben we bewust gekozen voor een strategie die netcongestie voorkomt. We hebben uitsluitend gekeken naar gelijktijdigheid en wat wij zelf nodig hebben. Overcapaciteit vermijden en geen stroom terugleveren aan het net zijn voor ons belangrijke uitgangspunten.
Wil je meer informatie over dit onderwerp of over de oplossingen die AVIA Vollenhoven jou kan bieden? Neem contact op via vdm@aviavollenhoven.nl!